מאי 3, 2024

חדשות הגבעה

כל מה שקורה בגבעת שמואל

הבניינים בגבעת שמואל שבסכנת קריסה

1 min read

בימים האחרונים קרסו בניינים ישנים ברמת גן ובחולון. תושבי הבניינים הישנים בשכונת גיורא בגבעת שמואל לא רגועים ודורשים שהנושא יטופל בגבעה בהקדם.

בסרטון – קריסת הבניין בחולון.

לכל העדכונים גם בוואטסאפ – הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו

(ע"י לחיצה על האייקון הירוק)

במדינת ישראל יש הרבה מבנים עם ליקויי בנייה, מסתמן כי הבניינים ברמת גן ובחולון הם יריית הפתיחה למרוץ נגד השעון לבניינים נוספים שיפונו לטובת הריסה מבוקרת ובחינה לחיזוקם.

במהלך חודש ספטמבר 2020 אישרה הותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ולבניה של מתחמים מועדפים לדיור) תכניות התחדשות עירונית בשכונת גיורא בגבעת שמואל. התכנית מאפשרת הריסת 22 מבני מגורים והקמת מבנים בבנייה מרקמית בגובה של 10 קומות ומגדלים בגובה של 25-31 קומות.

בעוד נרקמות להן תכניות מגוונות המיועדות לטובת פיתוח עתידי בשכונת גיורא, תושבי השכונה חשופים לסיכון ממשי וזאת בשל התכנות אירועים דומים במבנים ישנים ורעועים בהם מתגוררים כיום.

תגובתה של רחל ברגר, מהנדסת העיר גבעת שמואל, על הנושא: "עיריית גבעת שמואל רואה בהתחדשות עירונית כפתרון הטוב ביותר עבור מבנים ישנים ולכן קידמה את תכנית פינוי בינוי מתחם גיורא, בן גוריון והפלמ"ח וממשיכה לקדם תכניות כגון אלו במתחמים נוספים.
מימוש התכנית אינו תלוי ביוזמת העירייה שכן איננה בעלת הקרקע אלא ביזמים, בבעלי הקרקע וברשות מקרקעי ישראל.
עד לביצוע הפרויקט, האחריות כלפי יציבותו של המבנה היא בראש ובראשונה של בעלי הבית. 
אנו ממליצים לכל תושבי העיר ולא רק בשכונת גיורא, המתגוררים במבנים שנבנו לפני שנת 1980 לפנות לגורמים הנדסיים שיבדקו את מצב המבנה הנוכחי וככל שיידרש, יציעו פתרונות הנדסיים לחיזוק המבנה".

 
רחל ברגר. התמונה לקוחה מהרשתות החברתיות.

רעידת אדמה הכי קטנה וכולנו נקברים מתחת לבניין

לטענת תושב מבניין הנשיא 18 (שכונת גיורא, גבעת שמואל), בגבעת שמואל כבר תקופה ארוכה שמודיעים על תחילת פרויקטים של פינוי- בינוי וכלום לא מתקדם.
תושב נוסף של שכונת גיורא אומר לנו כי הם האחרונים בסדר העדיפויות בתהליך של "פינוי בינוי". לטענתו: "רעידת אדמה הכי קטנה וכולנו נקברים מתחת לבניין".
הוא מוסיף ואומר שהעירייה הוסיפה שלטים עם הכיתוב "שטח פרטי" בכל הבניינים באזור כדי להיות חפים מאחריות במידה ויהיה אסון.

למי מגיע פיצוי אם בכלל כאשר הבניין קורס?

אם תשאלו את חברות הביטוח המבטחות את המבנים בפוליסות ביטוח מבנה, התשובה שתקבלו, אם בכלל, עלולה להינתן בשפה הסינית מאחר ומדובר בשאלה סבוכה ומורכבת. חברות הביטוח יפצו במקרים שונים אשר נרכשה עבורם פוליסת ביטוח מתאימה כמו שריפה, נזקי צנרת ואפילו במקרה של רעידת אדמה. במקרים של נזקי טבע ו/או נזקי טרור, שם כבר נכנס לתמונה שחקן בשם מס רכוש אליו היה ניתן להיווכח כשחקן משמעותי לאחרונה במבצע "שומר חומות".

ובכל זאת, האם מגיע פיצוי?

נכון להיום, אין קביעה חד משמעית על מי חלה האחריות במקרה של קריסת בניין כתוצאה מסיבה שאינה מנויה בפוליסות הביטוח כמו במקרים האחרונים בחולון ורמת גן. ייתכן כי מס רכוש הוא הכתובת אם בכלל.

עד שתתפרסם עמדה רשמית בנושא, יש להבהיר מספר עניינים:

חברות הביטוח עשויות להתנער מכיסוי ביטוחי של אירועי קריסת מבנים כתוצאה מבלאי ככל ויימצא כי סיבת הבלאי הינה התיישנות ו/או ליקויים בבנייה.

"מומלץ לכל בעל דירה לרכוש ו/או לוודא כי רכש פוליסת ביטוח לדירה ולבדוק את תנאי הפוליסה בדגש על כיסוי סיכון של נזקים דומים לאלו שאירעו בחולון ורמת גן" אומר עו"ד רועי טובל, שותף במשרד בודיק קוכמן – טובל, עו"ד ונטריון, העוסק בדיני הביטוח והנזיקין וליווי משפטי לנציגויות בתים משותפים. לרוב, פוליסות ביטוח דירה מכסות אירועי ביטוח וסיכונים ספציפיים בלבד שלא נגרמו כתוצאה מליקויי בנייה ו/או רשלנות ו/או עבודה לקויה.

מי הם הגורמים שאפשר לתבוע?

עו"ד טובל מסביר כי יש לבחון התכנות לתביעה חוזית ו/או נזיקית לפיצויים כנגד הגורמים הרלוונטיים בגין הנזקים (אנשי מקצוע/קבלן/אנשי תכנון ועוד) במידה ויתגלו ליקויי בנייה ו/או רשלנות ו/או עבודה לקויה וכדומה, תביעה לפיצוי ממוני תוגש עפ"י פקודת הנזיקין לערכאה שיפוטית מתאימה בהתאם לגובה הנזק.

בפסק דין שניתן בעניין אסון ורסאי, נקבע כי חברת הביטוח תפצה את בעלי האולם וזאת בנימוק כי ניתן לפרש בהרחבה את המונח "התפוצצות" הכלול בביטוח המקיף של המבנה, אשר לא הוגדר בפוליסה ובכך לבחון את מהות הפוליסה באופן רחב, מעבר לפרשנות המילולית, לטובת המבוטח.

כמו כן, באזורים בהם מתבצעות עבודות ו/או שינויים בקרקע כמו למשל, עבודות תשתית ,יש מקום לבחינת גירמת הנזק ע"י גורם חיצוני אשר הובילה לקריסה ו/או לנזק, במקרים אלו ייתכן ותעמוד למבוטחים הזכות לחזרה כנגד חברת הביטוח.

כיוון נוסף אותו ניתן לבחון הוא אפשרות תביעה מכוח פקודת הנזיקין כנגד הרשות המקומית, בתחומן של הרשויות המקומיות מצויים מבנים ישנים ורעועים רבים בהם רמת התחזוקה נמוכה, על הרשות לבצע מעת לעת בדיקות תקינות חוזק הבניינים ועמידותם במצבים דומים לאלו שאירעו ברמת גן וחולון, לרשויות המקומות אסור "לעצום עיניים" ולטעון לאי ידיעה ככל ולא תעשנה כן.

עורך דין רועי טובל המתמחה בדיני נזיקין

קישור לאתר המשרד של רועי – http://bkt-law.co.il/

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *