אפריל 19, 2024

חדשות הגבעה

כל מה שקורה בגבעת שמואל

גניבת רכבים בגבעת שמואל – מקום לדאגה

בתקופה האחרונה אנו עדים לגל גניבות בעיר ובעקבותיו חברות הביטוח מסרבות לפצות על גניבת רכב מסיבות שונות. עשויות להיות לכך השלכות קשות על תושבי גבעת שמואל.
אז איך הנתון של עלייה באחוזי גניבת הרכבים עלול לפגוע כלכלית בתושבי הגבעה מעבר לרכב שנגנב? מדוע חברות הביטוח לא נותנות את הפיצוי המלא? מה אפשר לעשות, והאם האפיק המשפטי הכרחי? הכל בכתבה הבאה.

רכב פרוץ

עלייה במספר הגניבות. האם גם מספר תביעות הביטוח עלה?

קיימת עלייה של 146% במספר גניבות הרכב בגבעת שמואל בתוך פחות משנה.

לא כל אחד מבין את משמעות המספרים, אך עבור מספר אנשים יש לנתון הזה משמעות גדולה מאד. הראשונים הם כמובן תושבי גבעת שמואל שמתקשים לישון בשקט. גם המשטרה, לוקחת לתשומת ליבה את הנתונים, אך מי שעוד זז באי נוחות בכיסא הן חברות הביטוח, שנדרשות פתאום לשלם פיצויים על גניבת רכב בתדירות גבוהה מהתוכניות, כלומר – זה עולה להם כסף רב.

סכנה נוספת המרחפת מעל ראשי תושבי גבעת שמואל, היא העובדה כי חברות הביטוח עשויה לדחות יותר ויותר תביעות שמגיעות אליה מחשד שבוצע למעשה גניבה מאורגנת על ידי בעל הרכב כפי שניתן לזהות באזורי מגורים בהם הפשיעה גבוהה.

אלה בדיוק הסיטואציות שבעקבותיהן חברות הביטוח מוצאות פתאום סיבות שונות ומשונות לא לשלם את הפיצוי, או לפחות לא לשלם את הפיצוי המלא ואף לייקר פרמיות.

מתי חברות הביטוח בכל זאת צודקות?
ככל והשאלה תגיע לפתחה של חברת הביטוח, התשובה תהיה – תמיד.

חברות הביטוח נמנות עם הגופים הגדולים המשתמשים בכוחם כדי להרתיע את האזרח הבודד מלדרוש את המגיע לו.

כמעט בכל פוליסת ביטוח רכב, במידה וניתן להוכיח רשלנות של הנהג (או בעל הרכב במקרים מסוימים), תטען חברת הביטוח כי הרכב נגנב בגין רשלנותו של בעל הרכב או שהגניבה אורגנה מראש ע"י בעל הרכב וזו עלולה לשמש כעילה לחברת הביטוח להימנע מתשלום, עילה אשר הפכה למעין שיטת מצליח עם העלייה החדה במספר הדיווחים על גניבת רכבים מאז תחילת שנת 2020.

בשונה ממקרים של תאונה והצורך בהוכחת רשלנות במקרה של גניבה, רשלנות בעל הרכב צריכה להיות קיצונית – רכב שנשאר מונע ללא השגחה, מפתחות שנשארו ברכב, רכב שנשאר פתוח לרווחה במקום ציבורי ומקרים דומים. 

על מי מוטלת חובת ההוכחה?
אחד האתגרים במקרה של גניבת רכב, הוא שהראייה המרכזית – הרכב, איננה. ולכן עלול להיות פה מקרה של "מילה נגד מילה", אלא אם כן יש ראיות אחרות שיכולות לתמוך, כמו מצלמות אבטחה או עדי ראיה, וגם אז, קשה להוכיח למשל אם ההזעקה לא הופעלה או פשוט נוטרלה, או אם המפתחות היו ברכב או נגנבו מוקדם יותר מתוך הבית.

חשוב לדעת – בכל המקרים המתוארים לעיל, חובת ההוכחה בטענת מרמה היא תמיד על חברות הביטוח.

כל טענה לגבי רשלנות בעל הרכב או אי עמידה בתנאי הפוליסה דורשת הוכחה שצריכה להביא חברת הביטוח.

לכן ממליץ עו"ד טובל: "ככל הניתן בסמוך למועד גילוי היעלמות הרכב, יש לדווח ולהגיש תלונה במשטרה בזמן אמת. פעולה זו הצליחה לנצח לא מעט תיקים בבית המשפט כאשר התפרשה כפעולה מהימנה המעידה על אמינותו של בעל הרכב.

קחו משקפיים – חשוב לקרוא את האותיות הקטנות
עוד מוסיף עו"ד טובל: "בכל פוליסת ביטוח ההסתייגויות שבגינן חברת הביטוח לא תפצה או תפצה באופן חלקי בעקבות גניבה חייבות להופיע במפורש ובאופן ברור. אלה יכולים להיות אמצעי מיגון נדרשים כמו אזעקה או קודן, דרישה לנעילת הרכב ובמקרים מסוימים אפילו דרישה לשער נוסף (באזורים מועדים במיוחד).

קל להבין ולעמוד בתנאי הפוליסה וזה הדבר הראשון שעליכם לעשות, אך חשוב לדעת שישנם תקדימים בהם בית המשפט פסק נגד חברות הביטוח וחייב אותם לפיצוי גם במקרים שלא כל אמצעי המיגון המוזכרים בפוליסה היו קיימים או פעלו כנדרש." 

דבקו באמת – זו האסטרטגיה הטובה ביותר עבורכם
אם אמרנו שחובת ההוכחה על חברות הביטוח, ושאפילו במקרים בהם לא התקיימו כל התנאים המוזכרים בפוליסה בית המשפט עדיין חייב אותן לשלם, אז מדוע בכל זאת ישנם מקרים בהן חברות הביטוח לא משלמות את הפיצוי המלא?

בשלוש מילים – כי הן יכולות.

נסביר, האינטרס הכלכלי של חברות הביטוח ידוע, ולכן, כאשר יש להן חשד שמשהו היה לא כשורה, הן עלולות להערים קשיים בפיצוי. מכיוון שכמו שאמרנו הראייה המרכזית נגנבה, חברת הביטוח שואבת את חשדותיה בעיקר מעדויות המבוטח, ואז, כל סתירה בעדות, או היסוס לגבי הפרטים, יכולות לשמש לה כעילה לסירוב.

חברת הביטוח לא שילמה לי – מה אפשר לעשות?
קודם כל לנשום עמוק ולזכור שכל זמן שהשיח הוא ישירות בין חברת הביטוח למבוטח, עמדת הכוח היא של חברת הביטוח, אבל כשעוברים לזירות אחרות, למשל הזירה המשפטית, הסיפור משתנה וכך גם מאזן הכוחות.

למעשה, אם חברת הביטוח לא הסכימה לפצות אתכם על גניבת רכב למרות שלדעתכם מגיע לכם פיצוי מלא, יש לכם שתי אפשרויות. האפשרות הראשונה – לפנות למפקח על הביטוח. דעו כי פנייה כזו עושיה לקחת זמן רב, ושנית, כי יש לכם עילה לפנייה כזו רק אם חברת הביטח לא עמדה בכללים היבשים, כמו למשל, לא הגישה את תשובתה כעבור 30 יום, או לא נימקה מדוע היא לא מסכימה לתת פיצוי מלא. הסיכוי שחברת הביטוח תעשה כזו טעות הוא קלוש אך עושי לקרות וחשוב לקבל ייעוץ מתאים.

אפשרות נוספת – במידה והחלטתם לתבוע את חברת הביטוח בבית משפט, טענות כגון גניבה מבוימת, אי הפעלת מיגון, רשלנות הבעלים ועוד, הן טענות שחברת הביטוח תיאלץ להוכיח, ובמקרים רבים בתביעות מסוג זה חברת הביטוח נדרשת לשלם למבוטח את שמגיע לו.

דוד מול גוליית?
בשורה התחתונה, אנשים רבים חוששים לתבוע את חברת הביטוח מפני שהם חשים שזה מאבק של אדם פשוט מול חברת ענק. אבל, זה בדיוק מה שחברות הביטוח רוצות שתחשבו. בפועל, אם הצדק לצידכם, אתם נמצאים בעמדת יתרון בתביעת ביטוח מפני שחובת ההוכחה נופלת על ההגנה.

אז גם אם בשכונת מגוריכם ישנה עלייה מטאורית בגניבות רכב – חברת הביטוח עדיין מחויבת לתת לכם פיצוי מלא בגין הגניבה!

האמור לעיל אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ומומלץ לפנות לעו"ד מנוסה בתחום הביטוחים כדי לקבל מענה מקצועי ואפקטיבי.

המאמר נכתב בשיתוף עם עו"ד רועי טובל
בודיק קוכמן – טובל, משרד עו"ד ונוטריון
"נלחמים בגופים הגדולים"

1 thought on “גניבת רכבים בגבעת שמואל – מקום לדאגה

  1. כל זאת
    ולא שמעתי ,ולו מילה אחת על אחריותו של ראש העיר
    5 נידות יש בעיר
    מדוע אינם מאוישות 24\7 ?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *